Olej roślinny – wzbogać swój jadłospis i zadbaj o zdrowie!

Na półkach sklepowych możemy znaleźć wiele wartościowych olejów roślinnych, których zastosowanie nie ogranicza się jedynie do smażenia potraw. Mamy tu do czynienia z bogactwem witamin i składników mineralnych, które mogą mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. W tym wpisie sprawdzamy, o które oleje roślinne warto wzbogacić swój jadłospis.

Smażenie i nie tylko

Oczywiście mimo wszystko najbardziej popularnym zastosowaniem olejów roślinnych pozostaje smażenie. Popularny sposób przygotowania posiłków wymaga jednak odpowiedniego typu oleju. Kluczowym czynnikiem jest tu temperatura dymienia – graniczna wartość, od której konkretny olej zaczyna się palić, wydzielając przy tym substancje rakotwórcze i psując walory smakowe i zapachowe jedzenia. Im wyższa temperatura dymienia, tym lepiej. Przy tym należy pamiętać, że znaczna część olejów w ogóle nie nadaje się do smażenia i należy stosować je jedynie na zimno.

Jeśli olej roślinny, to nierafinowany

Drugi istotny aspekt to rafinacja. Proces rafinacji to zwykle chemiczna obróbka oleju w celu nadania mu neutralnego smaku i zapachu. Taka procedura pozbawia przy okazji produktu większości witamin i substancji odżywczych, a przy tym może negatywnie odbić się na jego właściwościach. Dlatego, w miarę możliwości polecamy zawsze wybierać olej nierafinowany, tłoczony na zimno (czyli obrabiany mechanicznie, przy wykorzystaniu prasy).

Bezcenne kwasy tłuszczowe

Oleje roślinne są cenione przede wszystkim ze względu na obecność kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Te niezbędne dla zachowania zdrowia związki chemiczne obecne są tam w dużych ilościach. W tym kontekście warto pamiętać, że tak jak w innych przypadkach, nawet te kwasy mogą być szkodliwe. Dlatego warto zadbać o optymalną ilość olejów w diecie.

W Twojej kuchni nie może ich zabraknąć!

Do najbardziej cenionych olejów roślinnych należą:

  • Oliwa z oliwek – doskonały dodatek do sałatek, past i innych potraw; potwierdzone działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe, skład bogaty w przeciwutleniacze, witaminy, cenne wsparcie problemach z układem trawienia;
  • olej rzepakowy – bogate źródło kwasów omega oraz witamin, w wersji rafinowanej można na nim smażyć;
  • olej lniany – odpowiedzialny za regulację gospodarki hormonalnej, łagodzenie bólu, obrzęków; najbogatsze źródło omega -3 wśród olejów roślinnych;
  • olej z pestek dyni – doskonały przy problemach ze skórą, odznacza się działaniem nawilżającym i natłuszczającym, wspiera działanie układu odpornościowego;
  • olej z orzechów włoskich – działanie przeciwzapalne, przeciwstresowe, bogactwo kwasów i witamin, wykazuje właściwości przeciwgrzybiczne oraz przeciwpasożytnicze, oraz niweluje działanie substancji rakotwórczych;
  • olej kokosowy – najlepszy olej roślinny do smażenia; bardzo wysoka temperatura dymienia (240 stopni) sprawia, że można go stosować w przygotowywaniu wszystkich typów potraw;
  • olej sezamowy – reguluje ciśnienie oraz poziom cholesterolu; jego skład jest pełen witamin i przeciwutleniaczy;
  • olej słonecznikowy – wspiera działanie układu odpornościowego, a także podnosi jakość męskiego nasienia, dlatego dobrze go stosować, gdy staramy się o dziecko;
  • olej z awokado – kompleks witamin, kwasów przeciwutleniaczy – prawdziwa bomba prozdrowotna;
  • olej arachidowy – bardzo skuteczny przy problemach ze skórą;

Wymienione powyżej produkty to tylko część bogatej oferty, jaką znajdziemy na rynku. Sprawdź tutaj więcej rozwiązań http://overlack.com.pl/produkty/branza-kosmetyczna/oleje-roslinne-masla-i-woski-naturalne/. Warto dopasować olej roślinny do swoich potrzeb i co ważne także kubków smakowych! Dzięki temu można się cieszyć wsparciem dla zdrowia i dobrego samopoczucia przez cały rok!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here